FORBES písal o CK HITKA

FORBES písal o CK HITKA

30.1.22
Obrázok
Ivan Hitka a Ľubica Hitková pri plavbe na lodi. Foto: archív Ivana Hitku

Pozrite si originál článku

 

7. JANUÁRA 2022

Stavebný inžinier si pol roka po Nežnej revolúcii založil cestovnú kanceláriu. Pôvodný plán bol robiť letné pobyty pre Slovákov pri Jadrane a zimné pre skupiny Juhoslovanov na Slovensku. „Stihli sme takto otočiť dve skupiny, kým sa v Juhoslávii začala vojna, a tým sa to skončilo,“ hovorí Ivan Hitka. S manželkou sa však nevzdali a už tridsať rokov úspešne odolávajú nástrahám podnikania v cestovnom ruchu.

Prežiť v tvrdej konkurencii v tomto segmente ekonomiky nie je banálna záležitosť. Rodine Hitkovcov sa to podarilo – jedna z najstarších cestovných kancelárií na Slovensku vznikla krátko po páde režimu a už tri dekády vozí klientov najmä za zážitkom z rýchlosti – na zasnežené svahy hôr alebo na pretekárske okruhy Formuly 1.

Začiatky za volantom

Čerstvý sedemdesiatnik Ivan Hitka je pôvodným povolaním stavebný inžinier, rovnako ako jeho manželka Ľubica. Obaja po skončení školy pracovali v oblasti investičnej výstavby. „Byť investorom vtedy znamenalo vedieť si všetko zabezpečiť sám. Tieto skúsenosti nám veľmi pomohli s rozbehom cestovnej kancelárie,“ hovorí Hitka.

Ivan Hitka a Ľubica Hitková pri plavbe na lodi

Ivan Hitka a Ľubica Hitková pri plavbe na lodi. Foto: archív Ivana Hitku.

Samotný nápad na založenie cestovky prišiel ešte v socialistickej Juhoslávii. Manželia tam cestovali za morským vzduchom a slnkom, ktoré pozitívne vplývali na zdravotný stav ich detí – alergikov.

Hitka v rozhovoroch s domácimi v letovisku Živogošće zistil, že by boli ochotní ubytovať v domoch pri mori aj celé autobusové skupiny. Po páde režimu sa preto rozhodol začať vlastný biznis.

Opustil džob stavbára a pol roka po Nežnej revolúcii sa pustil do podnikania. Neodradil ho ani prvý neúspech, ktorý spomíname v úvode článku. Našiel partnerov v Taliansku, zohnal deväťmiestny mikrobus Citroën C25 a začal voziť turistov na opačnú stranu Jadranu – do prímorských stredísk pri Ravenne, do Lido di Jesolo a neskôr aj na Francúzsku riviéru, do Paríža či iných európskych metropol.

Inovácie ako konkurenčná výhoda

„Dôveru sme si museli budovať postupne, pretože sme nemali kontakty z minulosti ako ľudia zo socialistických cestovných kancelárií, ktorí si po páde režimu zakladali vlastné cestovky,“ spomína.

Okrem dôrazu na seriózne vzťahy a dôveryhodnosť sa snažil Hitka presadiť inováciami. Začiatkom deväťdesiatych rokov 20.storočia vznikali a zanikali desiatky kancelárií, ktoré sa snažili zaujať a udržať slovenských turistov cenou, lokalitou či službami. Ivan Hitka stavil na originálne nápady.

Organizoval autobusové zájazdy na Francúzsku riviéru pre mládežníkov bez rodičov, kde mali k dispozícii učiteľa tenisu, angličtiny či hry na flautu. Na Slovensku zase ponúkal pobyty pre primárne ženskú klientelu, ktoré boli zamerané na pohyb a zdravú výživu. Medzi prvými rozbehol tiež poznávacie zájazdy do kráľovských miest Maroka.

No postupne sa Hitkovci prepracovali k známemu mottu – rob, čo máš rád, a úspech príde. Destinácie začali upravovať najmä podľa vlastných záľub a obľúbených miest.

Keď je práca koníčkom

Ľubica Hitková, vynikajúca juniorská lyžiarka a neskôr rozhodkyňa zjazdového a akrobatického lyžovania, viedla cesty klientov za srdcom, na zasnežené svahy hôr. Najskôr to boli Nízke a Vysoké Tatry, pre nezhody s domácimi prevádzkovateľmi však čoskoro začali voziť klientov do rakúskych a francúzskych Álp.

„V úvodných sezónach sme do Francúzska posielali viac ako 20 autobusov za sezónu,“ spomína Hitka na časy, keď Slováci získavali čoraz vyššiu kúpyschopnosť a s ňou aj chuť po nových zážitkoch.

Lyžiarske zájazdy v Alpách

Cestovka rodiny Hitkovcov sa postupne vyprofilovala cez lyžiarske zájazdy v Alpách. Foto: CK Hitka

Rodinná cestovka sa postupne vypracovala na pozíciu najväčšieho touroperátora na Slovensku pre francúzske Alpy. Mnohí Slováci dnes poznajú slávne Chamonix, Les 3 Valeés či Val d’Isere práve vďaka tejto rodine. Francúzi dokonca Ivana Hitku ocenili za propagáciu svojich regiónov čestným členstvom vo vínnom bratstve Jurade de Saint-Émilion a titulom „čestný vinár“.

Kancelária manželov Hitkovcov dnes ponúka pobyty v lyžiarskych destináciách v Rakúsku, Taliansku, Švajčiarsku, Slovinsku aj Bulharsku a má povesť znalca hôr. 

Destinácia: Rýchlosť

Vlastné záľuby si priniesol do práce aj Ivan Hitka. Automobilový fanatik si jeden zo svojich snov – jazdu vo formule 1 – splnil na komerčnom okruhu Var pri francúzskom Saint Tropez. Ide o pobyt spojený s jazdou a riadením skutočného monopostu s maximálnou rýchlosťou takmer tristo kilometrov za hodinu a zrýchlením z nuly na dvestovku za päť sekúnd.

Hitkovci následne zaradili tento pobyt aj do ponuky, ako prví na slovenskom aj českom trhu, a zážitkové jazdy na „efjednotke“ ponúkajú od roku 2005 dodnes.

Ivan Hitka na Slovakia Ringu

Vášeň k automobilom využil Ivan Hitka aj pri tvorbe portfólia svojej cestovnej kancelárie. Foto: archív Ivana Hitku

„Získať partnerstvo na tento výnimočný produkt nebolo jednoduché, pomohla nám reputácia, seriózne vzťahy s partnermi z lyžiarskych stredísk a priaznivé referencie od francúzskej štátnej agentúry na propagáciu Francúzska,“ tvrdí Hitka. 

Vášeň pre rýchle autá chcel Ivan Hitka v deväťdesiatych rokoch pretaviť aj do nového biznisu. Postupne sa pokúsil dotiahnuť na Slovensko dovoz áut značky Maserati, Venturi či Lamborghini. Ani jeden z projektov však neuspel.

„Bola to veľmi divoká doba na podnikanie. V deň odchodu po predvádzací model Maserati niekto podpálil obchodnému partnerovi pred domom auto a celý biznis padol,“ hovorí.

Rodinné podnikanie

Spojenie rodiny s biznisom má svoje úskalia a nezriedka vedie až k rozpadu vzájomných vzťahov. No práve divoké deväťdesiate roky boli dôvodom, prečo sa Hitkovci rozhodli spoľahnúť v podnikaní len na členov rodiny.

„Pri jazdách v mikrobuse som z častých rozhovorov s klientmi-podnikateľmi vedel, ako sa popálili, keď narazili na nespoľahlivých, nelojálnych či závistlivých zamestnancov, spoločníkov v podnikaní či obchodných partnerov,“ hovorí Hitka. Spočiatku pracovali v cestovke len manželia Hitkovci, neskôr im začali pomáhať dcéra Katarína a syn Michal.

Dnes sú ich potomkovia aj podielnikmi v rodinnej firme. Ivan Hitka je na čele kancelárie a rieši právne a mediálne záležitosti, manželka Ľubica riadi financie.

Dcéra Katarína komunikuje s francúzskymi partnermi a má pod palcom propagáciu a syn Michal má vlastný džob, no v prípade potreby poskytuje rodine IT podporu. Kvarteto dopĺňa osvedčená zamestnankyňa, ktorá má cestovanie v DNA.

Ivan Hitka v Monacu

Rodinná cestovka ponúka miesta, s ktorými majú jej členovia dobré skúsenosti. Foto: archív Ivana Hitku

„Ako rodinná firma sme, prirodzene, nikdy nebazírovali na funkciách či pracovných tituloch. Prácu sme si rozdelili podľa zručností a záujmov členov rodiny, a ak bolo treba, každý robil to, čo bolo v danej chvíli nutné a potrebné,“ dodáva Ivan Hitka.

Podnikanie ako zážitok

Nevýhodou takéhoto prístupu je dlhodobé nasadenie a zodpovednosť, ktorú má rodina na pleciach, a obmedzené možnosti firmy na ďalší rozvoj. Bez náboru nových zamestnancov je totiž okruh klientov a ciest limitovaný časom a energiou, ktorú majú členovia rodiny.

Cestovanie je pre Hitkovcov biznisom aj záľubou. Vodopády Iguazú.

Cestovanie je pre Hitkovcov biznisom aj záľubou, ktorú si doprajú vo voľnom čase, napríklad pri vodopádoch Iguazú. Foto: archív Ivana Hitku

Pozitíva však podľa zakladateľa firmy prevládajú. Výhodou je napríklad to, že si rodina organizuje prácu podľa vlastných potrieb a záujmov. „A vzájomná opora nám asi najviac umožnila prekonávať ťažšie a zložitejšie okamihy v podnikaní,“ zdôrazňuje Hitka. Cení si tiež skutočnosť, že rodina zodpovedá len za vlastné chyby, nie za chyby iných. 

„Vlastne sme ani nikdy nemali záujem byť veľkou cestovnou kanceláriou,“ hovorí Ivan Hitka s tým, že podnikanie vždy bral skôr ako cestu k voľnosti a k zážitkom. Výber produktov, ktoré cestovka ponúka, je doposiaľ zameraný najmä na lokality, aktivity a zážitky, s ktorými majú členovia rodiny vlastné pozitívne skúsenosti. „Nakoniec, čo je lepším darčekom, ako darovať niekomu zážitok,” dodáva Hitka.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

 

Hľadať